torsdag den 4. juni 2009

A la Kongerslev Hestemarked

Det et godt nok lang tid siden. Så længe siden som da jeg var barn og boede i en flække på landet.I sidste uge fik jeg et flash back til luftgyngen, hestehandlerne og de grillede pølser. Dog ikke på landet, men midt i Aalborg.

Der var Open by night i Vejgaard. My hood siden, tja alt for længe. Det var nu lidt under tvang og udsigten til en burger fra Slagter Holmberg, der fik mig overtalt. Slagteren griller på en enourmous grill foran biblioteket, og hele familien Slagter hjælper til med at lave burgere til de sultne Vejgaardgensere.

ALDRIG har jeg set så mange biler parkeret på Brugsens p-plads. Alle mennesker i hele Vejgaard, Aalborg og oplandsbyerne må ha været der. Og det var et inferno af ekstrem tyk grillos og fadøl. Min mor og store datter er med. Datteren sætter kursen og styrer os sikkert imod Matas mangefarvede neglelakker til 25 kr.

Foran Matas er to tropadurer igang med skøn-spil og sang. OK. Forsangeren kan faktisk synge. Men lydstyrken er 1000 og jeg stikker diskret en finger i ørerne, da vi går forbi. Jeg hører ham dog sende en hilsen til familien, som klapper bravt blandt publikum.

Videre til blomsterdamen som har lotteri. Hva fan?! Lykken tilsmiler os og min datter har vundet en præmie. Kan ikke lade være med at grine rigtig højt med blomsterdamen, som nærmest går i falset, da hun udleverer præmien: Et par svømmearmluffer købt i ToysRus. Min datter-bom-stærk er konkurrencesvømmer men kan godt se på blomsterdamen, at HUN (datteren) er blandt de virkelig heldige. Så min 12, snart 13 årige, griner knap så hysterisk med.

Inden vi skal hjem, slår vi et slag omkring Slagter-boden. Køen til hans herligheder er 10 meter lang. Og mens vi står der, kan vi belejligt glo på alle, der går forbi. Også på et af de utallige værtshuse på hjørnet af Odinsgade og Hadsundvej. Det har jeg forresten til gode at prøve, trods alt.

3 kommentarer:

Jens Keis Kristensen sagde ...

Åh, ja gode gamle Vejgaard. Kom der jo en del i de år, jeg boede forskellige steder i Aalnorg, for man slulle altid gennem den egentlige ret hyggelige bydel for at komme ud til det mindre hyggelig Langagervej. En ting der dog va lidt spooky var at den gustne Kresten Poulsgaard havde en stor pølsevogn på Vejgaard Torv. Men den ligger der endnu?

Jens Keis Kristensen sagde ...

Sorry alle slåfejlene. Lad os give et par landskampspilsnere skylden...

Trine sagde ...

Ja da, pølsevognen er der endnu, men jeg aner ikke, om det er Kresten himself, der stadig langer hottere over disken.

Jeg pilkede også selv op ad Nørretrandersvej i 5½ år på cykel fra Vestbyen til Langagervej. Nu bor jeg (om en måned eller to) lige bag kirken på Nørretrandersvej, men jeg er stadig vild med Vestbyen.

PS: Pyt med slåfejl, jeg er også slem til automatskrift.